Spelbolag och casinosajter blir allt vanligare sponsorer av stora fotbollsklubbar

Oavsett vad man personligen har för åsikter kring betting är det klokt att man som fotbollsälskare läser sig in och förstår hur stor påverkan dessa spelbolag har i dagens moderna fotbollslandskap. Bland annat bör man ta hänsyn till deras ökade exponering mot både åskådare och TV-tittare.

Oavsett om du är någon som tycker om att satsa pengar på fotboll eller om ditt intresse för spel mer lutar åt att spela på casinon utan svensk licens går det inte att komma ifrån faktumet att dagens fotboll också påverkas och används av spelbolagen som ett sätt att öka sina egna intäkter. I den här texten kommer vi att prata närmare om spelbolag och deras sponsring av olika stora klubbar, samt vad man som fotbollsälskare bör vara medveten om.

Vinnare!

Varför är detta så vanligt?

Den största anledningen till varför det är så vanligt med den här typen av sponsorer inom fotbollen är väldigt enkel: det handlar om pengar. Om man exempelvis tittar på Evertons senaste tröjsponsor kunde spelbolaget erbjuda mer pengar än vad Everton någonsin fått ut av en tröjsponsor.

När siffrorna börjar gå upp emot rekordnoteringar är det inte särskilt konstigt att klubbarna väljer den här vägen. Dagens moderna fotboll är stenhård och alla pengar som kan användas på att köpa och utveckla spelare kan sedan i sin tur leda till större intäkter, någonting som fotbollsklubbar är väl medvetna om.

Den andra anledningen är att många som har ett intresse för fotboll har i sin tur också ett intresse för betting och spel i allmänhet. För många är betting ett sätt att addera lite extra krydda till en match, medan spel på casino kan vara ett sätt att få en liknande upplevelse när det inte spelas någon intressant match.

Att ha sitt företag på tröjan av ett stort lag ger en oerhörd exponering

En annan stor anledning till varför många spelbolag väljer att ge sponsring till stora fotbollsklubbar är den dubbla exponeringen som spelbolaget får. Dels så ses deras logga självklart på varje match som laget spelar, men loggan trycks även upp och används på alla matchtröjor som säljs till supportrar och fans.

Detta sker även i Sverige

Men det är inte bara i Premier League som spelbolag har en stor roll att spela i fotbollsekonomin. Svenska Spel är en av de största sponsorerna inom svensk idrott. Men till skillnad från exempelvis England är Svenska Spels sponsring oftast av själva ligorna istället för sponsring av specifika lag. Om du exempelvis ska besöka en Allsvenskan match under 2023 kan du tänka på att det med allra största sannolikhet kommer att visas upp aktuella odds på skärmarna med jämna mellanrum.

Men Svenska Spel är inte det enda spelbolaget som är aktivt när det kommer till fotbollssponsring. Exempelvis anordnar Unibet varje år någonting som kallas för hemmaklubben, där supportrar till Allsvenska klubbar kan rösta på deras klubb att ta emot ett större stipendium från spelbolaget i fråga. Detta är dock någonting som många supportrar motsätter sig kraftigt, även om det genererar stora intäkter för föreningen i fråga.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis landar det hela i att sponsring av spelbolag inom fotbollen med allra största sannolikhet kommer att fortsätta vara ett vanligt förekommande inslag. Pengarna som spelbolagen kan erbjuda är helt enkelt för stora för att det ska gå att tacka nej till dessa.

Detta skapar också en lite märklig dynamik där spelbolagen är beroende av klubbarna (och ligorna) de spelar i för att ha någonting att erbjuda på deras hemsida, samtidigt som spelbolagen indirekt finansierar ligorna. Det viktigaste är att hålla dessa två aspekter så åtskilda som det bara går för att säkerställa ett sportsligt rättvist resultat som möjligt i varje match.
Som finsk och boende i Vasa är Ansku Suomi något ovanlig finne som gillar fotboll mer än ishockey. Hon gillar även att författa artiklar om fotboll och andra ämnen runt omkring fotbollen. Arsenal och Juventus är hennes favoritlag som hon har hållit på under hela sitt liv.